Kerstmis, door alles heen een feest van licht & liefde

Kerstmis, door alles heen een feest van licht en liefde

​Licht en Liefde 

Elk jaar is het weer anders en elk jaar weer hetzelfde. Anders omdat alles steeds verandert. Misschien je gezinssamenstelling -  van twee ben je ineens single, je kinderen zijn de deur uit - meer/minder gasten aan de kerstdis dan vorig jaar, andere locatie, maar vooral: waar en hoe sta je nu in je leven. Terug - en vooruitblikkend, wat waren de ups en downs, wat zijn de lessen die je geleerd hebt, waar zit je nog middenin, waar ga je je op richten het komende jaar? 

En ook hetzelfde, omdat Kerstmis door alles heen een krachtig feest van licht en liefde blijft. Maar juist die essentie raken we soms kwijt in de drukte rondom Kerstmis. De cadeaus en hoe je huis eruit ziet, gaan ineens de boventoon voeren. Hier zijn 8 tips om er zonder stress van te genieten.


1. Perfectionisme en ademruimte

Kerstmis brengen we graag door met mensen van wie we houden. In deze tijd laten we ons behoorlijk gek maken met alles wat daarbij 'moet'. Dat is vaak extern gedreven, door wat de reclamewereld ons wijs maakt. We krijgen een perfect beeld voorgeschoteld, van een stralende witte Kerst, met perfect gedekte tafels en happy families die de hele tijd lachen en plezier hebben met elkaar, er super perfect uitzien. Nooit eens een mislukt gerecht of een gezonde botsing. Check up. Ben je ook weleens in de ban van die droom? Daardoor vergeet je juist waarom je het allemaal doet. Neem regelmatig een moment om je bewust te verbinden met je intentie, jouw formulering voor licht, liefde, verbinding, onafhankelijk van wat je religieuze of spirituele achtergrond ook is. Zo blijf je ook in de kerstdrukte verbonden met waar het leven in essentie voor jou om gaat. 

2. Dikke koe en zelfcompassie

Kerstmis vieren we graag met de mensen van wie we houden, maar houden we ook van onszelf? Liefde en compassie begint bij zelfcompassie. Een raak stukje van Kristin Neff:

'De meeste mensen - vooral vrouwen - zijn veel aardiger voor anderen dan voor zichzelf. Dikke koe, denken ze bijvoorbeeld, als ze in de spiegel kijken. Of als ze falen: kun je nou nooit eens iets goed doen? Dat zullen andere mensen niet snel tegen je zeggen, maar je zegt het wel tegen jezelf. Zelfcompassie houdt in dat je jezelf dezelfde zorg en steun geeft als je een goede vriend zou geven. Dus in plaats van zelfkritiek te hebben, heb je compassie voor het feit dat je niet perfect bent of een moeilijke tijd doormaakt. Het is toch opvallend dat het blijkbaar zo lastig is om te bedenken hoe je op een meer compassievolle manier tegen en over jezelf zou kunnen praten, terwijl het heel makkelijk is om te bedenken wat je tegen een ander zou zeggen die het moeilijk heeft. Dat laatste oefenen we ons hele leven al. Er is niemand die we zo slecht behandelen als onszelf.'

Luister regelmatig naar een inspirerend stukje op YouTube van Kristin Neff of van iemand anders. Zorg dat je eigen innerlijke vuur blijft branden.

3. Onvolmaakt tevreden

We halen onze neus op voor gewoon, we willen speciaal zijn, anders dan anderen, heel bijzonder. In het verlengde daarvan ook ons Kerstfeest! De lat ligt hoog. Onze innerlijke criticus zegt steeds dat het (we) niet goed genoeg is (zijn). Relax. Het kan echt anders. Het gaat toch om het fijn te hebben met elkaar? Liefde/verbondenheid te voelen, delen en verdiepen. Presence maakt het mogelijk - er met je volle aandacht bij zijn. Dat is je grootste cadeau dit Kerstfeest. Presence is licht en liefde. Neem regelmatig een mindful moment en train in ‘presence’, er met je volle aandacht bij zijn. Niet in het verleden, niet in de toekomst, maar in het hier en nu.

4. Maak elke dag een wandeling, wat er ook gebeurt

Het liefst in ieder geval een half uurtje. Beweging is magisch. Alles wordt beter, je gezondheid, je humeur, je oplossingsgerichte vermogen. Doe het met de Kerstdagen en de rest van je leven.

5. Jingle Bells: gebruik je mindfulness app

Vooral met de drukte rondom alle kerstactiviteiten, vergeet je het soms. Stel de app zo in dat je minimaal ieder uur de (kerst)bel hoort. Zodra hij klinkt, stop je met waar je mee bezig bent - boodschappen, tafeldekken, feestmaal bereiden, kerstboom versieren etc. - sluit je ogen, voel hoe je staat/zit, hoe staat het ervoor in je lichaam, wat voor gedachtes, wat voor emoties zijn er nu. Relax, observe, be present. Verbind je weer met waar het voor jou werkelijk om gaat: licht, wijsheid, liefde. En ga daarna verder met waar je mee bezig was.

6. Baal-meditatie​

Zo nu en dan zijn we gewoon gestrest, gefrustreerd of geïrriteerd. Intense dagen, moe, hogedrukpan effect, het hoort erbij. Maar laat het niet escaleren. Herken je triggers, neem een mindful adempauze. Sta jezelf toe alles te voelen wat je nu voelt - lichaam, geest, adem - sluit niets uit. Be fully present, maar grijp niets vast, ga er niet in mee, onderdruk het niet. Na een tijdje versmal je je aandacht naar de adem in de buik, volg je in- en uitademing, het rijzen en dalen van de buik. Na een paar minuten kun je je weer verbonden voelen en in je kracht.​

7. Beginnersmind - kijk/luister met een open onbevangen blik/oor​

We kunnen enorm genieten van het onbekende. Gun jezelf de ruimte en het avontuur. Vul de Kerstdagen niet in met wat je denkt dat er gaat gebeuren, variaties op de thema’s van afgelopen jaar, maar kijk met een frisse onbevangen blik. Met je volle aandacht luisteren naar vrienden, opmerken als je afgeleid bent, je aandacht weer terugbrengen. Je automatische impuls tot antwoorden opmerken, een adempauze nemen, ruimte ervaren, het even niet weten. Je zult verbaasd staan.

8. 10 dingen​

Schrijf iedere dag 10 dingen op waar je dankbaar voor bent. Het mooie van die veelheid is dat je jezelf uitnodigt verder te gaan dan bijv. 3 obligate zaken waar je dankbaar voor bent. Daardoor word je je ook echt bewust van de kleinste dingen, die goedbeschouwd zo bijzonder zijn. Dat je hier zomaar rustig zit en in - en uitademt. Jouw leven, met alles erop en eraan. Ongelooflijk.


Click Here to Leave a Comment Below

Noor Palazzi - 12 december 2018

Thank you dearest friend Sandra for your helpful suggestions about celebrating a peaceful Christmas. Lots of love, Noor

Reply
Juliëtte - 13 december 2018

Ben blij met jouw suggesties voor een ontspannen kerst met aandacht voor hetgeen echt belangrijk is. Fijn om daar door jou op gefocusseerd te raken. Wens je fijne feestdagen! Liefs, Juliëtte

Reply
Jacobien van der Laan - 13 december 2018

Dank je wel Sandra voor deze mooie gedachten in deze drukke tijd.
Ik stuur ze door aan mensen die me lief zijn.
Liefs Jacobien

Reply
Jacobien - 13 december 2018

Dank je wel Sandra!
Prachtige blog.
Liefs Jacobien

Reply
Leave a Reply:

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in.

Sluiten