"Meer focus, veerkracht en vitaliteit,

   floreren in leven, liefde en werk"

Mindfulness door Sandra van Nispen

Ben je gedreven? Een harde werker? Enthousiast? 7 blunders die je wil vermijden

mindfulness op de werkvloer

​Van minuut tot minuut volgeboekt 

De ultieme uitdaging is om 'ondanks alles' mindful te leven en te werken. Om ondanks de veelheid, snelheid, werkdruk, hoogtepunten en dieptepunten van het bestaan toch een basis te creëren van ruimte: ruimte om vergissingen te maken, te spelen, creëren, te ademen, niets te doen en ruimte om rustig na te denken. Doe het jezelf niet aan om je agenda van minuut tot minuut vol te plannen om er 'zoveel mogelijk uit te halen'. Het werkt averechts. Kom zelf weer aan het stuur in plaats van geleefd te worden.

​Hier lees je de 7 blunders die je wilt vermijden en duidelijke tips wat je wel kan doen, zodat ruimte natuurlijk je leven binnenstroomt en z'n plek inneemt. 

There’s a difference between
being committed to the right things and being
overcommitted to everything.
Mark Chernoff

Enthousiast bij alles?

Voor nieuwsgierige professionals die zichzelf willen blijven ontwikkelen en die thuis zijn op internet, leven we nu in een Walhalla. Een paradijselijke overdaad aan intelligentie, kennis, ervaring en creativiteit die ieder moment voorbijkomt, op-popt op je scherm, zoemt, piept, rinkelt of hoe dan ook om je aandacht vraagt. Zomaar een superkleine greep uit een van de vele boeiende nieuwsbrieven die mijn nieuwsgierigheid doet watertanden: ‘John Steinbeck's elevating perspective on how to start a new year, Neil Gaiman's animated tribute to Leonard Cohen's "Democracy," Simone de Beauvoir on busyness, freedom, and why happiness is our moral obligation, Albert Camus on consciousness, and more’, aldus Brainpickings. 
Top-content die ik graag tot me wil nemen, het liefs nu, relevant voor mijn werk en mijn persoonlijke ontwikkeling. Maar ik was bezig met iets … een blog aan het schrijven … of iets anders ... Herkenbaar? We hebben zoveel in huis, we kunnen zoveel voor elkaar krijgen, maar torpederen onze capaciteit en creativiteit als we onszelf niet bewust managen.

Zeven blunders die je wil vermijden

Blunder 1

Je pop-ups op je scherm, piepers, zoemtonen, bellen, etc. altijd aan laten staan, uit angst dat je misschien iets mist.
Wat doe je wel:
 Alle toeters en bellen staan uit, tot nader order. Jouw order. Je kiest zorgvuldig je tijd uit die je met je volle aandacht aan digitale communicatie wilt wijden. E-mails, teksten, telefoontjes op een door jou nader te bepalen tijdstip en bepaalde tijdsduur. Al naar gelang je nodig hebt 1 of meerdere malen per dag voor bijv 30 minuten van … tot … Zo werk je sneller en beter.

Blunder 2

Op je werk komen, direct je computer opstarten en aan de slag gaan, want je hebt het zo druk, je kan geen seconde missen.
Wat doe je wel:
Als je op je werk komt, eerst 5 minuten mindfulness. Het kan echt. De wereld zal niet vergaan. De eerste 2 minuten rustig met aandacht zitten en ademen. Daarna 3 minuten je prioriteiten bepalen voor deze dag. Je hele dag loopt beter, je werkt juist effectiever en sneller.

Blunder 3

Een prioriteitenlijstje maken en dan zomaar aan de slag gaan zonder planning, want je ziet wel hoe het loopt.
Wat doe je wel:
Maak een (ruwe) schatting hoeveel tijd je nodig hebt voor de verschillende activiteiten die je vandaag te doen hebt en plan ze in in je agenda. Als je van jezelf weet dat je de neiging hebt alles altijd heel optimistisch in te schatten, plan dan wat extra tijd in. Wees flexibel.

Blunder 4 

Van minuut tot minuut je agenda volplannen, geen tijd te verliezen.
Wat doe je wel: 
In je planning neem je ook ruimte op voor onverwachte dingen – die gebeuren altijd en zo kom je niet klem te zitten. Tijd inplannen voor je lunch hoort bij je prioriteiten. Iedere dag. Het liefst ook buiten een korte stevige wandeling. Daarna heb je meer energie, ben je effectiever. Probeer het uit.

Blunder 5

Denken dat je leven alleen maar om je werk draait, dat de boog altijd gespannen moet zijn en als het heel druk is er zelfs nog een extra tandje bijdoen. En nog één.
Wat doe je wel:
Regelmatig jezelf 'voeden', ruimte geven om op te laden. Iedereen heeft dit nodig, ook workaholics. De verslaving doet ze tijdelijk geloven dat werk de ultieme zaligmaker is. Vroeger of later worden ze wakker, bij een burn-out, scheiding of op hun sterfbed.
Jezelf opladen kan op oneindig veel manieren. Connecties met dierbaren verdiepen, genieten van samenzijn, alleen-zijn, geven en ontvangen, koken, leren en groeien, nieuwe dingen uit proberen, kunst, cultuur, muziek, lezen, gedichten, proza schrijven, massages geven of ontvangen, etc. Experimenteer met wat voor jou werkt en voed jezelf regelmatig, zodat je ook weer volop te geven hebt.

Blunder 6

Ben jij iemand die steeds te veel hooi op je vork neemt, heel makkelijk enthousiast en geïnteresseerd raakt? Zeg je makkelijk tegen alles JA. Schrijf je je in voor allerlei workshops, online bijscholingen en cursussen, allang betaald had je nog steeds geen tijd ze te beluisteren, koop je steeds nieuwe boeken terwijl je nooit aan lezen toekomt.
Gedreven door verlangen en angst, verlangen om alles te weten, bij te houden, perfect te zijn, anders mis je de boot / ben je niet goed genoeg / val je door de mand. Maar zo versnipper je jezelf, kom je niet goed uit de verf en kwakkel je alsmaar vermoeid door. Te betrokken zijn bij alles torpedeert mindful leven en werken. 
Wat doe je wel:
Kies zorgvuldig uit het overweldigende en interessante aanbod 'ter lering ende vermaak' en richt je met je volle aandacht op je keus. Geef jezelf de tijd om de volle kracht en wijsheid te ervaren van je uitverkoren product. Als je t.z.t. toe bent aan iets nieuws of anders, dan weet je dat je je niet ongerust hoeft te maken, er is een oceaan aan mogelijkheden.

Blunder 7

Je bent in de valkuil ​gevallen van de 6 blunders maar hebt het niet door, want je bent zo moe en hebt het zo druk dat je op de automatische piloot doordendert. Iedereen doet het en het voelt zo vertrouwd. 
Wat doe je wel:
Het is belangrijk dat je een 'wake-up' systeem hebt, niets is beter dan een dagelijkse mindfulness-beoefening. Er komt een moment dat je wakker 

schrikt: waar ben ik mee bezig? Regelmatig een dagboek bijhouden kan ook goed werken. Ga drie avonden achter elkaar voor tienen naar bed, al snel ga je je beter voelen. Je krijgt je vermogen weer terug om afstand te nemen en naar het grotere plaatje te kijken. Neem regelmatig de tijd om te (her)reflecteren op je doelen en prioriteiten (lange, middellange en korte termijn), plan ze in in je agenda. Niet alleen werkactiviteiten, maar alle gebieden van je leven, liefde, vriendschap, spiritualiteit, etc. Door verbonden te blijven met wat voor jou echt relevant is in je leven, hou je overzicht en ruimte. Het leidt naar een gelukkig en vervullend leven.



Tags


Misschien ook interessant voor je:

Waarom vertrouwen de moeite waard is

Waarom vertrouwen de moeite waard is
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}