"Meer focus, veerkracht en vitaliteit,

   floreren in leven, liefde en werk"

Mindfulness door Sandra van Nispen

Wat is er goed met jou??? 3 tips om de veerkracht van je brein te vergroten

Stress stimuleert negatief denken 

Het is niet moeilijk om in deze tijd van hoge werkdruk en informatie-overload gestrest te zijn. Te veel stress activeert het vecht/vlucht systeem, waardoor je gericht bent op gevaar en negativiteit om je te helpen overleven in moeilijke omstandigheden. Als je hier geen stokje voor steekt, ga je makkelijk in een neerwaartse spiraal van negatief denken en voelen. Het lijkt alsof je brein je in de steek laat, je kan niet meer goed nadenken, vergeet alles, en hebt het gevoel controle te verliezen. Dat geeft nog meer angst en stress. Lees verder hoe je in 3 stappen weer omhoog cirkelt en over de kracht van positieve vragen stellen.

Aandachtsintelligentie

Weet je eigenlijk wat je geest de hele dag uitspookt? Waar richt je je aandacht op? Wat voor gedachtes ben je mee bezig? Net zoals een moeder regelmatig even checkt wat haar peuter uitspookt, zo zou je iedere dag regelmatig even moeten checken waar je je aandacht richt en hoe je je aandacht richt. Als je merkt dat je steeds gericht bent op negativiteit op een strenge en oordelende manier, gooi het roer dan om. Train jezelf met mindfulness om je anker weer terug te vinden: de adem in de buik. Met je aandacht bij de adem observeer je je gedachtes en gevoelens, zonder er direct iets mee te doen. Duw ze niet weg, ga er niet in mee. Blijf er met je aandacht bij, met een ontspannen en onderzoekende geest.

Je mooiste moment de afgelopen week?

Als je na een tijdje wat rustiger bent kun je een volgende stap zetten. Je gaat jezelf een paar vragen stellen waarbij je je aandacht richt op:

- Je positieve kwaliteiten
- Fijne herinneringen
- Mindfulness

Waar je je aandacht op richt en hoe, heeft grote gevolgen voor hoe je je voelt. Nadenken over je positieve kwaliteiten in plaats van fouten en tekortkomingen is een krachtige vorm van zelfbevestiging. Het versterkt ook je vermogen om negatieve gewoontes te veranderen. Als je je aandacht richt op positieve herinneringen vergroot je de productie van serotonine in je brein, waardoor positieve emoties sterker worden. Met mindfulness train je jezelf om bewust je aandacht te richten op een object van jouw keuze – positieve kwaliteiten en herinneringen – en je aandacht daarbij te houden. Dit is een goede workout voor de prefrontale cortex. Als je op deze manier de prefrontale cortex traint en sterker maakt, verbetert je vermogen om jezelf doelen te stellen en stap voor stap te doen wat nodig is om ze te verwezenlijken, aldus Alex Korb

De kracht van positieve vragen

Door jezelf vragen te stellen, activeer je het oplossingsgerichte vermogen van je brein. Hier volgt een paar mogelijke vragen om aan jezelf te stellen, maar wees vooral zelf creatief in het bedenken van je eigen vragen:

  • Wat was je mooiste moment afgelopen week? (dag, maand, jaar)
  • Waar krijg je energie van?
  • Wat maakt je blij?
  • Wat was het laatste gezellige uitje dat je had met vrienden?
  • Welk mooi boek heb je net gelezen? Interessante film? Wat heb je ervan geleerd?
  • Wat zijn de 3 dingen die je nu anders gaat doen?
  • Heb je iemand ergens mee geholpen afgelopen week? Een vriend(in)/collega/ familie?
  • Heb je iemand bedankt die jou geholpen heeft?
  • Wanneer probeerde je voor het laatst iemand op te beuren?
  • Wanneer heb je voor het laatst naar iemand gelachen?
  • Wanneer heb je voor het laatst iemand vergeven voor zijn/haar vergissingen?
  • Wanneer heb je voor het laatst jezelf vergeven voor je vergissingen?

Paradox?

Ieder mens verlangt ernaar zich zo goed mogelijk te voelen en vervelende, pijnlijke ervaringen zoveel mogelijk te vermijden. In die zoektocht naar geluk laten we ons vooral leiden door de vraag: wat heb ík nu nodig? Interessant genoeg laat de positieve psychologie duidelijk zien dat door juist iets voor een ánder te doen, wij ons zelf ook beter gaan voelen. En door de aandacht te verschuiven van wat ik nodig heb, naar wat ik allemaal al heb en daar bewust dankbaarheid en blijdschap over te voelen, ik direct in het hier en nu kan ontspannen en me tevreden en goed kan voelen.

Toch gaat het niet vanzelf. Het is een hele training om tegen de stroom in te gaan van onze materiele advertentie cultuur. Een mooi mindfulness-avontuur: het is er allemaal al, relax, be present, enjoy, share. En train in liefde, compassie en wijsheid.

credit foto: pexels


Tags


Misschien ook interessant voor je:

Waarom vertrouwen de moeite waard is

Waarom vertrouwen de moeite waard is
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}