Veerkracht is goud waard - 3 tips om je veerkracht te vergroten

Veerkracht is goud waard 3 tips om je veerkracht te vergroten

Stress is een magneet voor negatief denken

Hoe gestrest ben jij in deze Corona-tijd? Er zijn zoveel dingen waar je je zorgen over kan maken, je gezondheid, je werk, je financiën, voor jezelf, je familie en anderen. Een beetje stress is goed, het zorgt er juist voor dat je goed presteert. Maar te veel stress activeert het vecht/vlucht systeem, waardoor je gericht bent op gevaar en negativiteit. Als je hier niet tijdig een stokje voor steekt, word je heel makkelijk in een neerwaartse spiraal gezogen van negatief denken en voelen. Ik merkte zelf, de laatste tijd, hoe ik me zorgen maakte over klanten die hun coachingsessies

en trainingen wilden uitstellen. Een ongerust gevoel over de financiële tegenvallers en dat dit uitstel misschien afstel kon betekenen, bleef hangen. Hoe ik daarmee omga en 3 praktische tips voor jou lees je hier.


Aandachtsintelligentie
Van alle soorten intelligentie die we hanteren - IQ, EQ (emotioneel), PQ (fysiek), SQ (spiritueel) – is ‘aandachtsintelligentie’ misschien nog het belangrijkste. Waarom? Omdat waar je je aandacht op richt en hoe je je aandacht richt, dat wordt je werkelijkheid. Dat vergroot zich uit. Ben jij je ervan bewust wat je geest de hele dag uitspookt? Waar ben je vaak mee bezig? Wat voor gedachtes heb je? Dit is de eerste stap. Ik merkte zelf dat de uitgestelde werkafspraken me onlangs behoorlijk bezighielden en dat het ongeruste gevoel van onzekerheid soms overweldigend was.

Tip 1
Doe iedere dag een 10 minuten mindfulness-sessie en neem regelmatig gedurende de dag een Mindful Minute. Hiermee ontwikkel je meer bewustzijn van wat er in je omgaat, terwijl het gebeurt. Dit is de basis van zelfkennis en het geeft je de springplank om dingen te gaan veranderen in je leven.

Tip 2
Voed je brein op om niet de hele tijd maar te blijven piekeren. Als er nu veel dingen zijn waar je je zorgen over maakt, geef jezelf dan iedere dag ‘piekertijd’. Alleen dan mag je piekeren en nadenken over je problemen en wat je daaraan zou kunnen doen. Spreek met jezelf een bepaalde tijd af, bijv iedere dag een half uur van 17.00-17.30, of een ander tijdstip. Misschien wil je wel 2x een half uur per dag, of meer, of misschien is 1x een kwartier voldoende. Op alle andere momenten van de dag dat je gaat piekeren over de problemen die je nu ervaart, zeg je tegen jezelf: Stop! Nu niet, maar straks van 17.00-17.30 ga ik daar alle aandacht aan besteden.

Tip 3
Train jezelf om de positieve dingen in je leven te zien en te voelen. Niet alleen vluchtig, maar laat ze echt binnenkomen. Dat gaat niet vanzelf, je moet er moeite voor doen. Leer jezelf vragen te stellen die dat vermogen activeren. Hiermee activeer je ook het oplossingsgerichte vermogen van je brein. Welke vragen werken voor jou? Wees creatief en bedenk je eigen vragen.

  • Wat waren je mooiste momenten de afgelopen dag? (week, maand, jaar?) Waarom?
  • Waar ben je dankbaar voor? Iedere dag
  • Wat zijn positieve kwaliteiten die je in anderen hebt gezien? In jezelf?
  • Wat heeft je verbaasd/ verwonderd vandaag?
  • Wat geeft je energie? Wat maakt je blij? Wat maakt je gelukkig? Wanneer voel je je intens tevreden? Maak je daar genoeg tijd voor vrij?
  • Wat voor inspirerende verbindingsmomenten met anderen heb je gecreëerd in Corona-tijd?
  • Wat was je mooiste boek de afgelopen tijd? Film? Wat heb je geleerd/ nieuwe perspectieven? Wat zijn de 3 dingen die je nu anders gaat doen na dat boek/die film?



Wil je meer veerkracht ontwikkelen in je leven en in je werk?

Neem dan contact met mij op voor meer informatie en de mogelijkheden van persoonlijke coaching.

Individuele coaching helpt je te ontdekken wat voor jou essentieel is om een betekenisvol leven te leiden vol positieve energie. Je laat je licht schijnen op talenten die in jou verscholen liggen maar die je nodig hebt om volkomen jezelf te zijn.




Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: