"Meer focus, veerkracht en vitaliteit,

   floreren in leven, liefde en werk"

Mindfulness door Sandra van Nispen

Zwijgen is zilver, spreken is goud – Hoe je de pijnlijke gesprekken aangaat voor een betere liefdesrelatie


Slikken
Ieder stel dat al wat langer samen is, maakt kleine en grote irritaties met elkaar mee. Als je nog tot over je oren verliefd bent, heb je dat niet en kan je je niet voorstellen dat het ooit zover zal komen. Want dan kleuren de liefdeshormonen alles in rozengeur en maneschijn. Je hebt zoveel energie, het voelt alsof je high bent. Je lijkt 24/7 op een lijn te zitten, en het anders-zijn vind je juist fantastisch. Daar ben je juist op gevallen. Je hebt het gevoel dat je elkaar perfect aanvult en aanvoelt.

Op de grote hoop
Op een gegeven moment verandert de verliefdheid en begint er een nieuwe fase in jullie leven samen. Soms wordt dat versterkt door grote veranderingen zoals gezinsuitbreiding, het verlies van een baan, overlijden of ziekte. Ineens ontdek je dingen aan je partner die je lastig vindt en dat is vice versa. Je begrijpt elkaar niet altijd meer zo goed. Vaak slik je kleine irritaties in, omdat het allemaal ook weer niet zo belangrijk lijkt. Herken je dit? Bijvoorbeeld, je partner heeft het ‘even’ heel druk op zijn werk dus jij doet nu ongeveer alles in huis. De boodschappen, de kinderen, de vuilnis. Je cijfert jezelf continu weg. Mijn werk is minder belangrijk, zeg je tegen jezelf, want je partner is de belangrijkste kostwinnaar.
Dit is tijdelijk. Straks wordt het beter. Hij/zij bedoelde het niet zo. Het is niet zo belangrijk. Maar geleidelijk aan raakt jullie relatie uit balans. Het lijkt of je meer een soort ondersteuner geworden bent i.p.v. gelijkwaardige partner. Tenzij jullie dit allebei oke vinden, krijg je nu een probleem.

De speldenprikjes raken iets belangrijks
Want als je het eigenlijk niet oke vindt, ga je merken dat dit eigenlijk groter is dan je dacht. Al die kleine speldenprikjes bij elkaar vormen uiteindelijk een grote berg irritatie, die schade kan aanrichten in jullie relatie. Je kan over iets heel anders ineens onredelijk verwijtend zijn naar je partner. Onbewust baal je toch van de situatie. Je wordt wat afstandelijker. Geen kusje meer als je partner 's morgens naar het werk vertrekt. En is hij/zij 's avonds pas laat weer thuis, dan ga jij al vroeg naar bed. Jullie krijgen steeds meer een apart ritme en minder kwaliteitstijd samen. Omdat het thuis even niet zo gezellig is, blijft je partner liever nog wat langer op het werk. Jullie gaan het echte gesprek nog steeds uit de weg. Je voelt je machteloos in deze situatie. Het is makkelijker je partner de schuld te geven dan te kijken wat er echt aan de hand is. Daarom wordt het van kwaad tot erger. Wat gebeurt er toch tussen jullie?

Dat zit zo
De speldenprikjes raken aan oude pijnpunten, oude patronen van vroeger, waar je je (nog) niet bewust van bent. Het gedrag van je partner activeert je amygdala, je ‘overlevingsbrein’ waardoor je in de overlevingsmodus schiet. In dat standje kan je niet helder meer nadenken, maar je denkt alleen aan vechten of vluchten, zwart/wit.
Hoe herken je dat je in de vecht/vlucht respons zit? Als je emoties eigenlijk te heftig zijn voor deze situatie. Het klopt niet. Je realiseert je zelf misschien ook dat je wel heel fel reageerde. Wat doe jij in zo’n geval? Ga jij in de aanval, of trek je je terug?

Liefde is geen toeval, je kan het leren
Liefde is niet iets wat je overkomt, het is iets wat je actief kan leren. Met aandacht en toewijding regelmatig energie geven aan je liefdesrelatie en het niet als vanzelfsprekend aannemen. Logisch eigenlijk dat het niet vanzelf gaat, dat is toch met alles zo, wat de moeite waard is? Als je een mooie tuin wilt hebben, moet je regelmatig zaaien, onkruid wieden, water geven, etc. Als je fysiek fit wil zijn moet je regelmatig sporten, gezond eten, goed slapen. Als je mentaal fit wil zijn moet je naar de ‘mental gym’, bijvoorbeeld dagelijks 10 minuten mindfulness training doen. En ja, een gelukkige stralende gezonde liefdesrelatie vraagt een investering in tijd, aandacht en energie. Natuurlijk gaat het niet vanzelf.

Voorbeeld van Iris en Marcel
Toen Iris vijf minuten later dan verwacht aankwam in het restaurant waar zij zouden lunchen, was ze diep gekwetst toen Marcel daar geïrriteerd op reageerde. Marcel had haar via de Google Maps functie ‘locatie delen’ laten weten waar ze moest zijn, maar de melding ‘Je bent er’ bleek er 100 meter naast te zitten.
Marcel was geïrriteerd, en begreep niet hoe zoiets simpels mis had kunnen gaan. Maar voor Iris voelde zijn verwijt totaal onterecht. Ze voelde zich gekleineerd en als een klein kind terechtgewezen, voor iets waar zij niets aan kon doen. En bovendien, vijf minuten later, wat was het probleem? Zij reageerde als een klein kind door te mokken en zich terug te trekken. Bijna was ze weer weggefietst.
Wat er werkelijk gebeurde onder het wateroppervlak is dat Marcel en Iris precies elkaars pijnplekken activeerden, zonder dat ze dat wisten. Iris had zich als jong meisje in haar gezin van herkomst vaak dom gevoeld, wanneer zij het object was van de bijtende humor van haar vader. Dat ze moeiteloos een universitaire studie had afgerond en een goede baan had, had daar geen invloed op gehad. Marcels houding activeerde precies dat oude patroon, dat zij zich dom voelde.
En de negatieve reactie van Iris gaf Marcel het gevoel dat hij tekortschoot, terwijl hij juist enorm zijn best had gedaan om een bijzondere lunchplek voor haar te organiseren. In zijn vorige huwelijk had hij jarenlang verwijten te horen gekregen van zijn ex, en de pijnplek van het nooit goed genoeg te doen werd hier geraakt.

Uit elkaar of werk aan de winkel?
Elkaar en jezelf beter leren kennen, maakt je gelukkig en verdiept je liefde. Jullie interactie verbetert. Je begrijpt beter wat er gebeurt tussen jullie. Je gaat anders met elkaar communiceren, meer vanuit je hart.
Werk aan de winkel in je liefde betekent dat je altijd nieuwe dingen kan leren over elkaar, over jezelf en over jullie liefde. Het betekent niet dat je ineens iemand anders kan of moet worden.

Wil jij leren hoe?
EFT relatie therapie is precies op maat gemaakte professionele begeleiding voor wat jullie relatie nu nodig heeft. Jullie gaan waardevolle lessen leren over liefde die je nergens eerder geleerd had. Jullie krijgen precies de handvatten die je nodig hebt om je relatie gelukkig en vitaal te houden.

Voor meer informatie, neem contact op met Sandra door te bellen naar 06-50819540 of te mailen naar [email protected]

Intensive Houd Me Vast Training 17-19 september 2021
In het Houd Me Vast weekend leer je op een effectieve manier de obstakels herkennen in jullie relatie en leren jullie hoe je in plaats daarvan weer vanuit het hart met elkaar verbindt. Investeer in elkaar, investeer in jullie liefde! Het is een van de belangrijkste bronnen van geluk in je leven.
Waarom zou je wachten?

Voor meer informatie en eventueel andere data neem contact op met Sandra door te bellen naar
06-50819540 of te mailen naar [email protected]




Gratis meditatie Ontspannen met de adem - Wil jij jezelf beter leren kennen? 
Mindfulness helpt! Investeer dagelijks 10 minuten in mindfulness training. En leer op een simpele manier met meer aandacht aanwezig te zijn in je leven. Dan word je je meer bewust van wat zich allemaal in je afspeelt. Een eyeopener! En dat helpt je weer beter met jezelf om te gaan. Beter je emoties te managen bijvoorbeeld. Beter te begrijpen waarom je doet wat je doet.

Vooral ook in je liefdesrelatie is dat heel waardevol. Want dan kan de interactie soms zo snel gaan, de emoties oplaaien en voordat je het weet, ben je weer in een ruzie beland. Met een regelmatige mindfulness beoefening kan je veel eerder je bewust worden van kleine irritaties en waar die over gaan. Hoe je die inslikt. 

Je kunt leren hoe je met elkaar de pijnlijke gesprekken kunt aangaan, op een manier die jullie liefde en relatie verdiept. Iedereen maakt op een gegeven moment moeilijkheden mee in zijn liefdesrelatie. Als je daar goed mee om leert gaan, blijft je relatie een bron van liefde en kracht in je leven.

Hierbij een link naar een 10 minuten mindfulness meditatie om dagelijks te doen. Zo blijft je geest fit en veerkrachtig.



Tags


Misschien ook interessant voor je:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}